måndag 10 november 2008

Zombies, zombies, zombies!

Simon Pegg, som definitivt är en av englands roligaste komiker har en soft spot för zombies. Precis som jag har. I den lysande serien Spaced fanns subtila hyllningar till zombies som att spela Redident evil bl.a. Dessutom, icke att förglömma så skapade han och Edgar Wright den lysande zombiekomedin Shaun of the dead för några år sedan. Zombies + komedi är ju ett koncept som inte fungerar egentligen (Return of the living dead 2 någon?) fast Shaun of the dead är gjord med så mycket hjärna (brains!) och kärlek så det är omöjligt att värja sig.

Pegg har skrivit en artikel i The Guardian om den nya vågen zombiefilmer och ett av de största problemen med vad han kallar zombies 2.0, nämligen att de springer. Är det möjligt att zombies kan springa? Jag har inget större problem med det, fast han har många goda poänger i det han skriver. Läs själv och kommentera gärna. En liten öppen fråga kanske? Springande zombies; Bra eller anus?

http://www.guardian.co.uk/media/2008/nov/04/television-simon-pegg-dead-set

2 kommentarer:

  1. Anonym09:55:00

    Bra frågeställning som jag inte riktigt kan svara på. Det är både bra och anus att de kan springa. Bra för att det blir mer spänning, Bra för att det gör det hela konceptet på film så mycket mer komplicerat. Anus för att det inte är realistiskt (sett ur "vetenskaplig" synpunkt. Zombier sett som tillstånd existerar och är man i det tillståndet är man inte kapabel att springa som en furie). Anus för att det tar bort den något ryckiga och släpiga gång som, iaf i min smak, är lite av charmen med zombier.

    SvaraRadera
  2. Jag säger BRA då det jämnar ut oddsen lite.
    Vore Zombies som de är på film så skulle JAG inte ha några som helst problem att hålla mig undan i en hel livstid och lite till. :P

    SvaraRadera