lördag 6 mars 2010

Ingen mer "special ett", Farväl Ivan!

Det finns ögonblick som definerar ens liv, det finns minnen och ritualer som man aldrig glömmer och det finns saker som man tog för givet alldeles för lätt. Jag som upplevde en fin uppväxt i Laxå, hade förutom ynnesten med fina föräldrar, goda kamrater, närhet till skog/mark, bra skola, hade även turen att bo i en liten gammal bruksort som hade Sveriges godaste pizza! Ja, du läste rätt Sveriges GODASTE pizza. Ja, tjena tänker du, så säger alla om den pizza som man var van med sedan barnsben, men det var något speciellt med pizzorna från Pizzeria Marina och dess enda pizzabagare Ivan.

Ivan stod varje dag från 16.00 - 22.00 och gjorde pizzor, alla med samma  noggrannhet och precision. De hade en tjock botten och Ivan snålade knappast på ingredienserna som låg uppepå degen heller. Det var nästan svårt att få i sig en hel pizza. Personer som kom tilll mig och hälsade på från stora storstaden (läs: Örebro) höll de alla med, det var tusan den godaste pizzan de ätit! Sen flyttade man, testade alla pizzor i Örebro (nästan) men ingen smakade som "Ivans". Så när man kom hem till Laxå, ringde jag ofta dit och beställde en special ett. Telefonnumret satt i muskelminnet och när Ivans fru svarade, så kände hon igen på rösten vem det var som ringde. Det är fan helt otroligt. Och så fick man sin pizza "tiio minutt" senare, ofta inslagen i folie i kartongen för att hålla värmen bättre och varje gång var det en njutning.

För ett par år sedan försökte Ivan gå i pension, men Laxå kommun "belönade" sin gamla hyresgäst med småaktighet och ogina avtal. Så istället för en välbehövlig pension, ja då fick Ivan slå igen pizzan och ta ett annan jobb på fabrik för att få det hela att gå ihop.

Idag fick jag beskedet att Ivan gått bort, antagligen i en hjärtattack 69 år gammal. Aldrig mer kommer jag att få äta Sveriges godaste pizza, special ett, någon mer gång och aldrig mer få småprata lite med Ivan under tiden han färdigställer min pizza.

Jag hoppas att du har det bättre nu Ivan! R.I.P

9 kommentarer:

  1. Anonym11:01:00

    Jag håller med dig Christer, många pizzerior har jag besökt men inget bättre än Ivans.
    Laxå har ju haft turen med en kvalitativ pizzeria i ett tidigt skede, kanske bland dom dom första i landet. Min Favorit var Maxi!.
    Far väl Ivan.. Insänd kommentar av Johan T.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:02:00

    man undrar mycket vad det var på en special ett?

    SvaraRadera
  3. Det var massor på den... och allt var nyttigt för dig!

    SvaraRadera
  4. Special 1 innehöll Ivans speciella köttfärs, lök & ägg.
    Ovanpå det cirka ett halvkilo ost.
    Jag dreglar vid tanken....
    /Mike

    SvaraRadera
  5. Anonym18:04:00

    Fint skrivet broder.
    Bettan

    SvaraRadera
  6. Sankte Per får käka goda pizzor nu...

    SvaraRadera
  7. Kom att tänka på ett favvominne ang. Ivan och special 1. Det måste ha varit 2002- 2003 någonstans och två goda vänner, Micke och Thomas, från Örebro och jag tog oss faktiskt till Laxå för att käka Ivan-pizza. Mycket snack och stim, men när vi öppnade kartongerna hemma hos min mor o far blev det knäpptyst. Pizzorna åts under helig tystnad. Efteråt sa Micke "Det smakade fan lika gott som för tio år sedan!" Vi köpte med en pizza till vår vän Andreas som då bodde i Mosås (nu bor han definitivt i någon av helvetets förgårdar och skrämmer nyanlända själar) och vi åkte hem till honom. Han öppnade, vi gav han pizzan och han gick in med den. Efter några vanliga kallprats fraserinsåg han att pizzan var till honom, "nja, men jag har precis käkat!", sa han. " Men det är en Ivan.. en special ett från Laxå!" sa vi (vi pratar mycket med utropstecken i Laxå!).
    När han fick höra det hämtade han bestick, började sjunga förnöjt för sig själv och klämde i sig nästan hela pizzan... och vad sa han efteråt? Jo, att den smakade precis lika gott som den alltid har gjort.

    SvaraRadera
  8. Anonym14:11:00

    Det var verkligen en av hoejdpunkterna naer man kom hem till Laxaa, speciellt nu naer man inte aer daer vaerst ofta...men en Ivan-pizza eller tvaa blev det varje gaang man kom hem. "Special 1" var ingenting foer mig...Quattro eller La Bussola var mina favoriter....
    RIP Ivan fraan Los Angeles

    SvaraRadera
  9. Anonym18:31:00

    Andeas, ja, hoppas att han har det bra OCH inte down there!
    Bettan

    SvaraRadera