lördag 18 september 2010

Konsten att göra det man ska göra...

... har jag inte lärt mig än. kanske bemästrar jag lite av att skapa struktur och illusionen av kontroll runt om kring mig. Men att ha full koll... no way. Den mäskliga hjärnan (och då utgår jag från att alla resonerar som jag) har en underlig förmåga att förvilla och hitta på mindre viktiga saker att göra när något bör göras. Som till exempel nu när jag börjat studera. Jag har ungefär 300 sidor i veckan att läsa, seminarier och föreläsningar. Det är ju prio ett i livet nu. Det är svinkul att läsa (även om jag säkerligen kommer beklaga mig både skriftligt och verbalt) och har hamnat i en grymt bra klass. Inget att direkt klaga på med andra ord. Det är min hjärna som dock drar iväg med mig. Curse you brain! Visserligen får jag studierna gjorda, men det beror på att jag fått tukta min hjärna och skapa ett dagsschema vad jag måste göra. Annars blir det lätt så här...


Tänk att du ska läsa bok X på ungefär 500 sidor skriven av denna författare:


Då är det underligt hur fruktansvärt intressant denna bok blir helt plötsligt!


Sen dagen efter ska du läsa bok av denna författare:


Då kommer du på att du måste ta tag i att Feng Sui:a hemmet. Det är ju faktiskt jätteviktigt att chi flödet är perfekt i ditt hem, eller hur? Jag menar, hur ska annars studieron kunna infinna sig? 
Visst blev det bra! Flödet blev mycket mer energiskt och lugnande på samma gång.


Sen var det ju den där tredje boken, boken med den viktigaste grundteorierna som skulle läsas, studeras till seminariet dagen efter och dessutom skrivas 4 sidor om. 


Men då kommer jag på att det finns ju den där filmen som borde ses, på en gång!

Nåväl. Så fungerar min hjärna. Den motsätter sig allting den bör göra och vill bara förlusta sig. Visst, det finns saker utanför skolan. Jag har en flickvän som jag vill träffa så mycket jag kan, en dotter som behöver,förutom en någolunda normal pappa, mat och rena kläder, och alla de andra sakerna som ska göras i ett hushåll Men med en gnutta diciplin ska nog utbildningen gå alldeles utmärkt. En förstående familj, bra klasskamrater och ett hyfsat strukturerat tänkande ska nog kunna häva min hjärnas revolutionära anda och få saker och ting gjorda. Parallelt med att den kreativa ådran måste få sitt också. Trots att jag klarat de mål som univeristetet satt upp än så länge, har jag ju dessutom lyckats båda pärla lite grann och gjort lite kreativt arbete till Luna Macabre!


3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Anonym12:04:00

    Tack! Skrattar högt och igen kännande. Della

    SvaraRadera
  3. Anonym12:27:00

    Skitkul, underbara författare! (Men dom behöver inte ens se ut sådär kul för att annat ska väcka intresse...) Franck i Skogen

    SvaraRadera