måndag 17 maj 2010

R.I.P Ronnie James Dio!

Det är med tungt hjärta som jag skriver dessa ord. Dio har gått vidare från denna jord. Ronnie James Dio var mannen som har sjungit på så många klassiska hårdrocksskivor med bl.a Black Sabbath, Rainbow och inte minst hans egna grupp Dio. Ingen hårdrockare skulle någonsin gjort "horntecknen" om det inte var för Dio! Det var hans påfund. Det som han kommer att minnas för var, förutom risigt hår och att han var föredömligt kort, var hans enorma röst. 

Jag vet inte hur många gånger jag har lyssnat på låtar som: Heaven and hell, Stargazer, Man on the silver mountain, Holy Diver, Voodoo, Mob Rules, Rainbow in the dark, The Last in line och listan kan fortsätta länge till. Det bästa är väl att se ett klipp med mannen och fortsätta minnas honom för det han alltid kommer att vara, en av de starkaste, personligaste och bästa rösterna som någonsin existerat inom hårdrocksvärlden. Ronnie är död, länge leve Ronnie!  



En nyare version med en 65 årig Dio!

Klassikern Holy Diver!

Mob Rules!

Man on the Silver Mountain

Nu hoppas jag att Cozy Powel och Dio jammar för fullt!

En sista video... Catch the Rainbow...

3 kommentarer:

  1. Jag har så många minnen till de här låtarna. Jag är så lyckligt lottad att jag har fått uppleva Dio. Många kommer att sörja denna legend, så också jag. Vila i Frid

    SvaraRadera
  2. Så fint med alla som lägger upp små tributes till honom. Jag tror jag kmr bli apatisk den dag Glenn dör.. he he... he. :( (men det är rätt oföreställbart, typ som att Keith Richards eller Ozzy Osbourne eller Lemmy skulle dö. Sånt händer väl inte?)

    SvaraRadera
  3. Anonym19:51:00

    varför ta bort det bästa som fins först

    SvaraRadera