lördag 13 mars 2010

Liten reflektion ang. förra veckans inlägg om "Exploitation" Moralpanik?

Reaktionerna på inlägget om Exploitationfilm var långt från så kraftigt negativa som de kunde vara, likväl som de positiva. Nu skriver jag ju definitivt inte texter på bloggen bara för att göra mina läsare tillfreds, utan min drivkraft är att skriva om det som jag kan, det som berör mig och det som är rent nonsens. Att exploitation inte är en filmgenre som alla tycker om eller ens håller med om har jag förståelse för till 100%. Jag vill inte förklara varför jag inte vurmar för romantiska dramer, så jag tänker inte försöka övertyga några om denna genres överlägsenhet. Det som jag kan tycka är lite underlig är reaktionen på bilder av nakna kroppar. 



När jag väljer bilder till bloggen gör jag det med största omsorg, en omsorg som ibland kanske blir galen, men jag slänger inte bara upp bilder. Jag vet t.ex att min dotter läser min blogg till och från, vilket är en bra morot till att tänka till både en och två gånger. När det gällde exploitationinlägget är jag medveten om att jag gick ett steg längre än vad jag tidigare gjort, men jag tyckte att det fyllde ett syfte. Försökte att påvisa hur genren går ett steg länge och jag följde helt enkelt med. Nu kunde jag valt helt andra bilder, bilder på otäcka våldtäkter, hur människor blir flådda levande, bilder på blodiga kroppar, grafiska våldsskildringar osv. Nu valde jag bort det, och istället valde jag att visa något som åtminstone har ett estetisk blickfång för läsaren.










bättre än naket? Bårhuszombies i Day of the Dead. Lysande make-up av Tom Savini och crew

Homosexuella hårdrockare och queermonster?
Kanske är det så att jag är moraliskt korrumperad? Har alla dessa år av filmtittande av skumma genrer suddat ut gränserna för mig? Det är knappast troligt, däremot kan jag tycka att jag är mer lliberal än många andra och tycker nog att mycket är upp till individen själv att välja vad den vill göra med mycket i sitt liv. I min artikel om Clive Barker nämnde jag inte att han är homosexuell, det har ju knappast med hans filmer att göra, även om queertematiken finns där. Fast den kunde en vanlig hetrosexuell författare/regissör haft med också. Lika lite som Judas Priest är ett gayband bara för att Rob Halford föredrar män före kvinnor.
 

















Tuff gay i lyxförpackning!
"Varje kamerainställning är ett moraliskt ställningstagande" har någon dokumentärfilmare sagt (säkert Vertov eller någon) och detsamma gäller att skriva texter som andra ska läsa. Jag väljer ju om jag ska vara;
a) Underhållande
b) Provocerande
c) koncis och exakt

Ungefär som i skadornas ABC (andning-blödning-chock) försöker jag blanda alla tre komponenter i samma text, där a och c är de viktigaste. Förutom lite skratt och information behöver en del bli lite provocerade. Det håller blodtrycket igång. Sen är det ju lite sött att lite naket fortfarande kan skapa reaktioner, när det finns saker i världen som skulle behöva samma engagemang, som matindustrin, katastrofoffer, svält, folkmord... jag skriver faktiskt bara om film. Hur mycket mitt liv än cirkulerar kring detta fantastiska kulturfenomen och hur mycket tid och pengar som läggs ner på det, så är det bara film. 

Jag har faktiskt i efterhand tagit bort två bilder som jag förstod gav lite anstöt hos läsare som inte har en blekaste aning om genren, och det är ju inte avstöt som jag vill ge, utan nyfikenhet och vara intresseväckande är målet.

Än en gång jag ser hellre en bild som innehåller både Paticia Arquette och stora bröst som ser ut så här:


















än en svart-vit bild på Winston Churchill som ser ut så här:


















Inget ont om Chruchill dock. Rolig rackare. En kvinna påpekade att hans gylf var öppen varvid han svarade: Don´t worry, dead birds don´t fly out of their nests" Lysande!

Så funkar jag och jag ber inte om ursäkt för det. Sen att det var billig reklam-retorik jag använde där spelar mindre roll. Eller hur?
Nu skiner solen ute. Jag ska passa på att njuta lite! Ha en alldeles underbar helg kära läsare!

Yours truly,
Antichrister

3 kommentarer:

  1. Hehehe...Du är go du killen!

    SvaraRadera
  2. Som en igel (eller, i sörjan av alla litterära beskrivningar, vänder jag mig gärna till insekternas värld - "som en fästing som klänger sig fast, väntandes på att få vittring på blod" eller hur det nu uttrycks i Das Parfum - du förstår nog metaforen) suger jag mig fast och vägrar släppa ämnet. Mest påpeka språkliga saker: när det kmr till att leta efter dolda ideologier är ju hermeneutik ett välutnyttjat vapen inte bara när man skriver uppsats utan även när man läser bloggar! ;)
    Grejen är inte bilder på nakna kroppar, personligen tycker jag varken det är stötande eller spec konstigt, snarare väldigt logiskt, att lägga upp bilder från de filmer/den genre man skriver om. Jag blir inte stött av att se en kvinna naken. Men jag blir lite less på att varje dag översköljas av budskapet att en kvinna är sin kropp, en produkt hon ska sköta om och med hjälp av denna snarare än sina intellektuella förmågor ska lansera sig själv med, som ett fodral som inte innehöll en människa i.
    "Sen är det ju lite sött att lite naket fortfarande kan skapa reaktioner, när det finns saker i världen som skulle behöva samma engagemang, som matindustrin, katastrofoffer, svält, folkmord..." - problemet där är ju liksom att det speglar just det problem som är, åh nej, nej jo jag säger det, JÄVLIGT MKT STÖRRE ÄN FUSKMATPROBLEMET (got a problem? Försök att laga lite mat från scratch ibland då, det kan faktiskt gå jävligt snabbt och det FINNS frysar att frysa in storkoken i - vill jag skrika till folk ibland, men så är jag ju matlagningsfascist också). Detta problem kallar vi könsmaktsordningen och den har många obehagliga baksidor som i detta fall speglas för kvinnor...

    Så, nu är den manshatande bitterfittan klar.
    Ett litet PS: "Rob Halford är inte gay", han är bara så manlig att han inte gillar kvinnor!"

    SvaraRadera
  3. Såg Food Inc igår om amerikanska matindustrin. Mynnade ut i att jag idag (förutom bloggande): gjort en st kladdkaka, en omgång eget matbröd och lagat fläskkotletter, potatis och gräddsås. Inga halvfabrikat här inte! Gjorde till och med små bröd, jag som gillar stora... äsch, låter blir det kassa skämtet.

    Ang. Halford, hahaha!

    SvaraRadera