fredag 8 januari 2010

Arbetslös i Sverige 2010. Ett liv med val som inte gynnar den arbetslöse!


Jag vet inte fram från bak längre. Egentligen är jag emot att skriva alltför personliga saker i bloggen. Men nu är jag grymt missnöjd, förbannad, förtvivlad, arg, uppgiven… vad ÄR det för arbetspolitik vi har i Sverige? Låt mig förklara mina val i livet som arbetslös.
1. Få ett heltidsjobb.
Det är det jag lägger flera timmar på per dag. Tyvärr gör ganska många till i Sverige det just nu. Men jag ger inte upp. Jag söker jobb, tro inget annat!
2. Få en praktik.
Men det är ju jättebra att skaffa det tänker du, dessutom får du pengar från försäkringskassan under tiden och du kan få det kanske i hela 6 månader!. 
Men det är inte riktigt så fint som det låter förstår du. Dels är det 65% av inkomsten som du får under en praktik. Om du uppbär A-kassa tickar dessutom dina dagar iväg under tiden som du har praktiken, vilket innebär att i många fall blir de som har en praktik utförsäkrade under tiden de har praktiken!
Hur går det ihop? Försäkringskassan ger pengar. Men dina dagar från arbetslöshetsförsäkringen försvinner… du får inte ta del av de pengar DU betalt in till a-kassan under alla de år du arbetat, men likväl försvinner de. Jag fattar ingenting!
Så om praktiken inte ger dig arbete, så uppbär du nu lägsta arbetslöshetsförsäkringen som ger ungefär en 4000 kronor i månaden efter skatt (!). Socialen nästa med andra ord! Arbetsgivaren däremot har inga förpliktelser och har fått gratis arbetskraft ett tag. Jag som i min naivitet trodde att det ska löna sig att arbeta?
3. Ta en utbildning från arbetsförmedlingen.
Skitbra! Toppen! En UTBILDNING som AF betalar, en utbildning som kan ge dig en ny chans på arbetsmarknaden! När du går där så kan du få aktivitetsstöd. Great! Tyvärr fungerar det likadant som med praktiken. Dina A-kassedagar tickar iväg under tiden. I värsta fall kan du även här bli utförsäkrad under tiden du går en utbildning!
4. Få ett nystartsjobb!
Det här är det jag ser som det bästa altternativet. Du får en riktig lön, kan få vara på en arbetsplats minst ett år och få komma ut i arbetslivet igen. Arbetsgivaren får subventionerat över 60% av din lön och får på så sätt billig arbetskraft, utan att på det sätt utnyttja någon som redan ligger ner! Jag har hört med de kontakter jag har som har företag om nystartsjobb, men hittills har det inte gett något napp. Jag ger inte upp som sagt...
5. Studera på universitetsnivå.
Visst, det ÄR ett alternativ, men jag som var en hel massa studieskulder redan.. hur ska jag klara av att betala av allting sedan?
Enligt AF´s papper står det att jag bör bredda mitt sökande. Ursäkta? Jag har sökt arbeten som: städare, kontorstjänst, fönsterputsare, säljare på Siba, Elgiganten, Clas Ohlson, Media Markt, Expert, åklagarassistent , brevbärare, budbilsförare, chaufför, kundmottagare på ATLEverken, kundtjänt på Örebro Kommun, arbetsfömedlare, indataoperatör, securitas med mera
Jag har dessutom skickat spontanansökningar till flertalet ställen som t.ex Akademiebokhandeln. Jag har alltså inte letat efter arbete inom mina kunskapsområden, utan har sökt utanför mina ramar. Jag har även anammat "erbjudandet" om att få en personlig jobbcoach via AF. Jag är inte hopplös och obstinat, jag gör faktiskt ALLT jag kan!

Det är inte lätt att vara arbetslös i dag. Det ska betalas hyra, el, värme, mat, avbetalningar och barnen ska ha ett BRA liv.. men det känns som man blir motarbetad av en arbetsmarknadspolitik som inte ser till individen, utan som bara gynnar de som har jobb (inget fel att gynna de som har jobb, men det ena bör ju inte utesluta det andra). Jag känner mig nervärderad, inte minst av AF som nästan ger mig dåligt samvete för jag är arbetslös. Det är inte mitt fel. Jag gör alla uppoffringar jag kan. Ingen bil, inget sparande, inget nikotinberoende, handlar så billigt som bara möjligt, inga exesser ÄNDÅ är det svårt att få ekonomin att gå runt. 

Jag mår dåligt av situationen och nu när jag är inne på de sista A-kasse dagarna ser det mörkt ut. Innan sommaren kommer jag att vara utstämplad. Kommer jag att ha ett arbete då? Kommer jag att få gå till socialen? Jag vet inte! Denna osäkerhet och oro skapar inte en bra levnadsmiljö och skapar inte en god mental hälsa. Jag är tacksam för min sambo och tjejerna, mitt filmintresse, då framför allt David och Swegore, och killarna i Luna Macabre som jag musicerar med som gör att jag trots allt skit med arbetslösheten har ett fullt och rikt liv hur som helst. Men ett liv som skulle berikas av ett arbete.

Då söker jag inte ens jobb som skulle ta mina kunskaper mest tillvara som t.ex inom film, skriva texter... Läser du detta och behöver någon som arbetar hos dig? Kontakta mig! e:post: ingetoriginellt@hotmail.com  


Tack för att du tog dig tid att läsa detta! Nästa inlägg blir säkert minst 69% roligare.

11 kommentarer:

  1. För att citera Bo Kaspers "vi sitter i samma båt". Jag fick nyligen avslag från socialen, för att jag har eget företag. Att mitt företag inte dragit in en spänn skiter man i. Man skiter också i det faktum att jag inte kan få någon a-kassa. I ett sista desperat försök, försöker jag nu söka starta eget-bidrag och få igång min firma.

    Att vara arbetslös är jobbigt nog, men jag håller med dig om att i dessa dagar är det svårt att hålla humöret upp. Svårt att ringa runt och låta glad, när man söker jobb, när man inombords bara undrar hur man ska överleva nästa månad.

    Håller ändå, lite optimistiskt, tummarna för oss båda. Vet ju att vi är skitbra på att jobba:D

    SvaraRadera
  2. Jag håller tummarna för dig tjejen! Och JA, vi är skitbra på att jobba!

    SvaraRadera
  3. Det är jävla borgartider och den enda lösningen är också den jobbigaste: en total omvärdering av samhället och ett byte av system. Men så länge det görs profit är det väl ingen som bryr sig om de som inte får del av kakan... nä, jag blir så jävla äcklad av hur kallt vår samhälle är och hur godtyckligt det är att sparka på såna som redan ligger (samtidigt som man frossar i bättre belevades lyx).

    SvaraRadera
  4. Tove: Ja, det är lite som fördummningsteven (inte att förväxla med korkade zombie/sexploitation/alien/splatter/slasher-filmer. Det är bara bra!)! Så länge folk vill ha det, så kommer det finnas. Vill folk att vi ska ha pissigt socalt nät och utslagna människor, ja då är det blått som gäller... men jag hoppas innerligt på en röd regering sen.

    SvaraRadera
  5. Anonym17:43:00

    Örebroregionen är INTE en framtidsregion och kommer troligtvis inte bli det heller. Jag som inflyttad hit har nu insett det och kommer troligtvis att flytta inom en inte allt för avlägsen framtid. Mitt råd till dig är att du troligtvis är tvungen att flytta för att få jobb...

    SvaraRadera
  6. Anonym: Ja, men med "modern" familj är det inte helt enkelt att bara packa sig vidare i världen. Dessutom tycker jag att Örebro är en både fin och personlig stad.

    SvaraRadera
  7. Anonym18:50:00

    istället för att skriva det i en blogg, visa texten för AF istället. kanske ska du lägga krutet på att skriva om ditt CV istället, eftersom du säger att du är bra på att skriva. Uppenbarligen så väcker inte ditt cv nyfikenhet ens till ett städjobb..
    tål att tänkas på..
    lycka till!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Läste lite förstrött. Det är hemskt att tvingas söka en massa arbeten och inte få napp . . .
    Jag hoppas och tror det kommer att ordna sig för dig; för du verkar ju ändå framåt.

    För egen del: som ålderspensionär ska jag i dag sluta klaga (slipper söka nya jobb)
    En sak till:
    Arbetsförmedlingen var bra 1946 - 1953
    Sen har allt blivit sämre.

    Förr fanns Folkpension. Förr fanns tankar om
    ett Folkhem.
    Nu är det Scheisse! [ska inte gagga om att man
    nu för första gången sänkt pensionerna]
    Inget av de partier som tagit fram det nya systemet kommer att få min röst.
    Tack för ordet

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag är själv musiker och för mig är det svårt att hålla på med musiken så mycket jag kan med spelningar och dylikt om man har ett heltidsjobb eller liknande då jag hela tiden måste säga till långt i förväg innan jag har spelning till chefen och ibland kanske man inte ens får ta ledigt för man har inte den mest förstående chefen. Jag sket i allt som har med heltidsjobb att göra för ett bra tag sen och inriktade mig på att starta eget hemifrån ist.

    Jag blev själv min boss, mitt eget schema, inga köer till jobbet, vara hemma och öva låtar samtidigt som jag arbetar. Plus att jag med hjälp av mitt team och Agel kan tjäna mer än vad något annat jobb kan ge mig i lön som outbildad. Altså inget lönetak.

    Maila mig på simonasimonsson@gmail.com så skickar jag dig mer information till hur du kan starta din verksamhet med oss och mer info om företaget, marknadsplanen, produkterna. Obs du arbetar inte som säljare utan främst som marknadsförare!

    Maila mig om det skulle passa din nuvarande arbetssituation!

    MVH
    Simona

    SvaraRadera
  10. Anomym: Visst har jag funderat över mitt CV och mitt personliga brev, jag har skrivit om dem 2-3 gr och även fått hjälp av en vän som är en hävert på dylikt. Men det kan ju vara så att jag inte är intressant som arbetare.

    SvaraRadera
  11. Christopher12:22:00

    Chris Haze;

    Sen tror jag det galler att inte vara for overkvalificerad for vissa jobb heller. Jag tror t.ex du har for mycket erfaranhet for att fa ett stadarjobb, dom anstaller hellre yngre och oerfaret folk som inte kommer tycka arbetsuppgifterna ar trakiga och omotiverande.

    Jag tycker anda du ska forsoka satsa hardare pa bemanningsforetagen, ligg pa dom hela tiden. Krav att fa en intervjuv med en rekryterare, kanske ar det t.o.m vart att punga ut pengarna for ett truckkort ur egen ficka om du blir garanterad en tjanst darigenom. Jag kollade haromdagen och sag att Uniflex och Manpower soker truckforarjobb over sommaren. Skitjobb ja, men kraven ar laga, sa lange du klarar stress och kan kora en truck, som ar barnsligt enkelt, sa ar det kirrat.

    Om du vill sa kan jag hora av mig till Matte (pa byggmax) och hora om dom behover folk over sommaren (eller langre). Ingen hojdarlon eller arbetstider men det kan ju vara nagot iallafall.

    Har du min mail foresten? christopherhaa@gmail.com

    SvaraRadera