tisdag 22 december 2009

Kim Peek – rest in peace






Fy fan för alla jävla Anna Ankor, enerverande Idol-tävlingar, kvasikändisar som gjort ”stora bröst”-operationer eller total pekoraliska Paradise hotel knull! Ursäkta språket, men jag är så jävlar-in-i-helvete-satan-i-gatan-urless-och–skit-förbannad på fördumnings-teven som verkar, mot alla odds, bli dummare och dummare. Likande gör att jag nästan skäms för att läsa dagstidningar på nätet, främst för all ogenerad reklam för dessa program. Inte undra på att det växer upp en generation som inte bryr sig ett skit om något, och som vill bli kända på inga meriter! Förr i tiden blev kändisar kändisar för att de gjorde något, och därmed fick de vara med på teve. Nu är kreti och pleti med på teve, hur korkade de än är, och blir kändisar. Upp-och-nervända världen! Än en gång… fy fan! (Ok, jag VET att jag frossar i film som kanske inte räknas till de största mästerverken, eller skådespeleri som ens kan kallas bra. Jag lyssnar på musik som får slagborrar att verka musikaliska… men jag har jävlar i mig letat mig fram till de filmerna/grupperna av ett eget intresse, inte för att det enkelt har serverats åt mig!)
Jag blev dock lite ledsen när jag fick läsa nyheten om att Kim Peek har avlidit (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6329333.ab) . Mr. Peek hade i en tidigare värld kallats för byfåne och han kunde inte ens klä på sig sina kläder själv, än mindre knyta sina skor (ungefär som genomsnittsdeltagaren i Paradise Hotel), men det var inte på grund av han oförmåga till socialt umgänge eller hans till synes obegåvade yttre som han blev känd. Nej, Kim Peek var personen som Dustin Hoffans Rainman byggdes på, Kim Peek var en av världens mest kända savanter (nej, jag tänker INTE förklara vad en savant är! Jag tänker inte bidra till fördumningen. Leta reda på själv vad en savant är om du inte vet det!)
Mr. Peek om ihåg i stort sätt ALLT han läste, musik han hörde och höll på att memorera telefonkataloger ett tag(!). Visserligen var han blyg och tillbakadragen, men gjorde ibland föreläsningar där han fick brilljera med sina kunskaper, och jag minns att jag såg ett program om honom där han till slut visade att han tyckte om den svenska journallisten som var där och gjorde ett reportage om honom. Rörande och fint!
Så gör dig själv en tjänst. Skippa alla låtsas-kändisar, låtsas-nyheter och börja se på denna dokumentär om en människa som inte bara var ett fantastiskt människoöde, utan även en inblick in i den komplexa mänskliga hjärnan… Rest in peace Mr. Peeks!
 

2 kommentarer:

  1. Ja det var en förvånandsvärd man. Tråkigt, men vi ska alla den vägen vandra någon dag.

    SvaraRadera
  2. Franck00:21:00

    TACK, Christer för att du pekade åt hans håll! Har sett 2/5, återkommer i morgon.

    Hade ingen aning att Rainman hade verklig förebild. Underbar regissör som gav sin Oscar till Kim!

    Imorgon får jag veta varför han dog (är 54 där), men gissar att en del dör vid 54.

    Och till dig och de dina en God Jul! Må du få bli ännu mera dig själv!

    SvaraRadera