fredag 6 november 2009

Nonsens, plagiat, Kent, Yoda och stora bröst!



1. The Last Guy

Jo, jag fick över 10.000 poäng på den banan som jag ville ha. Ligger på 14:e plats worldwide. Kommer jag att sluta spela den banan nu bara för att jag kom över 10.000? Inte troligt alls…

2. Pretto-overload

Jag tycker man ska respektera vissa musiker som skiva efter skiva levererar till sin publik. Band som år efter år lyckas hålla kvar sina gamla fans, charmar kritiker och lyckas finna nya lyssnare. Det är imponerande. I Sverige finns det väl en handfull sådana artister/band; Ulf Lundell, Håkan Hellström, Roland Cedermark (just kidding), Lars Winnerbäck och Kent.

Apropå Kent. Även om jag inte tillhör målgruppen och så… är inte looken som trulig 12-åring lite passé nu? Allvarligt, ”nära-till-tårarna” och ”jag-dör-om-jag-ler” looken som Kent envisas med odla offentligt känns lika originellt som corpsepaint och lika modernt som MC Hammer. Kanske borde de förnya sin look lite samtidigt som de förnyar sin musik? Eller se till att öka på seratoninhalten…


Kent?

Kent?

3. Jag måste fått black-out?



Matskribenten Caroline Hofberg erkänner att hon kopierat Bo Hagströms böcker.
Men säger att det inte var meningen och skyller på flyttad deadline.
– Jag måste ha fått en blackout, säger hon.
Caroline Hofberg ringde i dag upp Aftonbladet för att förklara hur det gick till när stora stycken ur Bo Hagströms böcker hamnade i hennes nya kokbok.
– Jag är så himla ledsen och olycklig. Det är oförlåtligt och jag är jätteledsen för Bo Hagströms skull också, säger hon.
Inte medvetet
Hon säger att plagiatet skedde när förlaget plötsligt meddelade att boken skulle släppas i våras, i stället för nu till hösten som det var tänkt.
– Jag hade tänkt att gå igenom allt material i lugn och ro. Men så tappade jag några månader där. Mat och recept är ju mitt jobb och sedan skulle det ju in fakta. Jag gick igenom min dator, allt material och någonstans där har det ju gått galet med styckena som jag har läst i Bo Hagströms litteratur.
Trots det hävdar hon att hon plagiatet inte varit medvetet.
– Det var inte min avsikt. Det är hundra procent slarv som kommit till i en otroligt pressad situation.
Hoppas på en lösning
Nu hoppas hon att förlaget kan hitta en lösning och att man inte ska behöva kassera alla exemplar av boken "Italia amore".
– Jag har gjort ett stort misstag och det är bedrövligt. Men jag tycker fortfarande att det är en fantastisk kokbok, säger Caroline Hofberg.

Eller vänta lite… det är ju Erik Nises som skrivit allt ovan här om Caroline! Inte jag, och dessutom från tidningen Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6074892.ab). Vad tänkte jag på? Jag måste fått en black-out! Vad fan, när man klipper och klistrar in texter rakt av från en annan författare så kan det kanske vara av värde att organisera sina digitala texter i två mappar? En för eget material, och en för inspiration som andra har skrivit? Eller var det bara så att hon ”glömde” att omformulera de texter som hon hittat på nätet? Det är svårt att vara originell i denna digitala värld och när det kommer till matlagning så är det väl så att mycket är variationer av några rätter.

4. Viktigt?
Det är lite kul att se hur ”nonsens” artiklar omringar ”viktigare” frågor som handlar om miljö och internationella relationer. Men det är klart. Att inte få rynkor på den hudytan som finns mellan brösten, oavsätt om det är stora bröst eller små bröst är ju kanske livsviktigt? Att Andreas Jonsson faktiskt bär kalsonger kanske är en sensation och att Gynning tycker att det är skitjobbigt att hela tiden kommentera sina bröst ÄR kanske viktigare än en gasledning som ska gå genom internationella vatten från Ryssland till Tyskland?



5. Hund utklädd till Yoda.




Varför? För att det är förbannat kul! Sötaste hunden jag sett på länge!
'
6. Lyckades igen!
Med att få med orden "stora bröst" i texten alltså! Utan att för den skull skada eller ifrågasätta min journalistiska integritet. Denna gång fick jag med stora bröst i ett slags journalistiskt scoop om hurvida dagens nätbaserade dagspublikationer de facto degraderar riktiga nyheter genom att klämma in dem mellan fiktiva nyheter som egentligen inte är mer än en rubrik. Och just det, kunde även skriva stora bröst i rubriken tack vare det! För den som är noga med att det minsann ska vara lika, kan även notera att jag idag även nämde små bröst vid namn!
7. En vecka.
Klart det ska komma som punkt sju. En vecka utan cigaretter är sju dagar utan cigaretter! 

3 kommentarer:

  1. Roligt att även små bröst äntligen fick ett omnämnande!

    Lite tv tips: Tv4 program Eftertio ska snacka om bloggare hela veckan. Har idag redan avklarat Blondinbella...kommer bli en mycket "intressant" vecka känner jag på mig:D

    SvaraRadera
  2. *s* Ja, inser att jag nästan är lite bröstfascist. Alla bröst har rätt att finnas till :)

    SvaraRadera
  3. Ja den där matmänniskan har verkligen varit pinsamt klantig! Helt otroligt faktiskt. Och jag håller verkligen med dig om hur sjukt olika saker placeras i sk nyhetsblaskor, det framstår verkligen som att Gyllings bröst (där kom det igen!) är angelägna nyheter som vi alla bör informera oss om medan det där med Rysslands gasledning är ungefär som ett nytt övergångsställ i utkanten av Pershyttan. Fattar inte att inte den stora massan läsare protesterar, men det är väl som den där killen du citerade säger " de flesta verkar rätt korkade, men tänk er då att de flesta är superkorkade", eller hur det nu var. Oj, vad gnällig jag är, och jag som inte har slutat röka på tio år!
    Appropå det: Vad duktig du är!! Kämpa på!

    SvaraRadera