måndag 12 oktober 2009

Ninaninaninanna... ninannananana.ninannanininannana… ninannnananina… nana nananina..

Nej, det är inte ”The Knights who say NI!” som har tagit över, det är melodin till veckans boktips (skramla gärna med nycklarna samtidigt som du nynnar med)!

Det är ett par böcker till som jag vill rekommendera. Hösten knackar på fönstret och bladen faller till marken snabbare än Enrons börs föll för ett par år sedan. Istället för att som förr i tiden ”kura skymmning” finns ju idag alternativet att tända en lampa och läsa en bok (eller bok-bok-i-bokbok som Sally skulle säga). Så kryp upp i stolen (sängen, cellen, hängmattan, lianen) och öppna pärmarna på en bok och låt dig svepas med till någonstans mindre höstigt (om du inte läser Höstlegender det vill säga)!



1. Are you morbid? Thomas Gabriel Fischers självbiografi över sin Schweiziska bragd, Celtic Frost! Det finns inte speciellt många metallband från detta svårstavade land , men vad gör det? Celtic Frost reste sig ur askan av Hellhammer och intåg snabbt en självklar plats på metallscenen på 1980-talet. Från att ha varit ett tungt mangelband utvecklades bandet i snabb takt till att vara ett av de mest progressiva och nyskapande banden. En intressant och rolig läsning med en stor personlig självkännedom från Fischer (eller Tom G. Warrior som vi fans känner honom som).


2. Addicted Jack Stevenson satte ihop denna kompilationsbok om drogfilmer från runt om i världen. Sverige representeras av någon typ som heter Christer Persson som skrev om Mods-trilogin. Ja, det var dagens ogenerade reklam för mig själv!


3. Jenna Jameson – att älska som en porrstjärna Ännu en naken (du vet vad jag menar) självbiografi av och om en av de största porrstjärnorna i modern tid. Ogenerat, insiktsfullt, alltid överraskande och med en stor portion humor får läsaren följa med Jenna från liten blyg lantlolla till världens mest kända vuxenstjärna



4. Mister B. Gone Clive Barkers senaste lilla bok. Denna gång mer pamflettliknande än hans tegelstensverk som Imajica eller Weaveworld. En liten skröna om en demon från en av de nedre regionerna i helvetet som har tagit en bok i besittning. Ja, och vilken bok det är upp till dig att upptäcka. Inte så otäck eller chockerande som rolig och putslustig.



5. Kenneth Anger´s Hollywood Babylon Ja, om du tror att dagens stjärnor i Hollywood är dekadenta och mystiska, då kan det vara läge att läsa denna klassiker och få se att de minsann kunde festa, mörda, våldta, supa, knarka redan för mååånga år sedan. Skämmande och hemsk bok. Intressant och svårsläppt bok.

Så… nu har du fått ett par tips. Så vad väntar du på? Jasså, du vill fortsätta läsa lite på bloggen först? Varsågod! Och glöm inte att: by the time you have read this you have already read it!

1 kommentar:

  1. Åh, mullvad i koffert! Eller tog han mattan? Och en man och en liten flicka som slickar på en stor klubba (vilket i dessa ord, i denna kontext, låter väldigt fel). Fina, fina barnprogram!

    Alltid när jag lyssnar på Morbid Tales och kmr till stycket "Are you morbid?" i MP3n kan jag inte låta bli att humma med. Haha! Reflexmässigt... Den där boken kunde kanske vara intressant...
    Men jag väljer bort "ja, jag blev utnyttjad och indragen mot min vilja i en hemsk, kvinno- (och mans-) förnedrande bransch som är den värsta formen av kapitalism, men idag är jag JÄTTE-JÄTTE-KLAD!"-boken, för idag känner jag mig väldigt orubblig och (eller orunkelig som det hette för i tiden) i min feminism, lite frigid kanske, ja men hallå, det är ju aaalla feminister!

    SvaraRadera