torsdag 3 september 2009

Ni kära läsare som känner mig vet att jag inte bara är tre äpplen hög, har slitet lång hår och är äckligt principfast, utan är även gammal konservativ hårdrockare. Av den gamla skolan till och med. Den nya musiken jag lyckas ta åt mig är mestadels sån som låter precis som den musik jag lyssnat på sedan barnsben (tack kära systrar för musikalisk uppfostran med Deep Purple, Rauinbow, Black Sabbath, Nazareth och Rush). Så jag har ingen rätt att klaga på Rolling Stones eller Bruce Springsteenfans, jag är lika illa som dem... det var bättre förr!

Förutom skrikiga gitarrer, feta basar och dampaktiga trummisar, är det ofta sångarnas röster som fängslar min kärlek till musik. Tänkte göra en "liten" på extremt bra/personliga sångare som jag inte kan låta bli att bara älska!


Titta och lyssna och kom gärna med kommentarer!

Jorn Lande – Norrman med fantastiska röstresurser. Varför han har smink i denna video vet jag inte.



King Diamond –Min husgud. Om han inte hade smink skulle jag bli förvånad!



Ronnie James Dio – Kortare än mig, men med större röst



David Coverdale – Än kan gubben!



Alex Harvey – Jisses, mer teater än så här blir det inte!



Jeff Buckley – Vackert…



Freddie Wadling – lysande svensk sångare.



Amy Winehouse – Trots alla vändor kring henne… hon har en egen och personlig röst som jag gillar skarpt

>

Frank Zappa – Fantastisk artist. Live från Sverige!



Rob Halford + Sebastian Bach – Två flugor på en gång. Men hur ser Rob ut i denna video?



Johnny Cash –Cash sjunger… då lyssnar man!



Cornelis Vreeswijk – lysande berättare



Robert Plant – Hög skön röst



Stevie Ray Vaughn –inte bara gudabenådad gitarrist, utan hade en skön sångröst också.



Messiah Marcolin – Killen kan kanske inte koka kaffe, men sjunga det kan han!



Metal Church – David Wayne hade pipa han, lyssna på deras cover av Highway Star!



8 kommentarer:

  1. Jag saknar Ozzy... Men det är väl bara jag som gillar hans röst, eller?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker väl om Ozzy.. men inte är han någon sångare som får mig att rysa av välbehag. Själklart finns det massa sångare som skulle behövas läggas till... Brian Johnson,Bruce Dickinson... men jag tog de som jag har närmast hjärtat (örat?)

    SvaraRadera
  3. DU GLÖMDE CHRIS CORNELL FÖR I HELVEDDE!!!!! :P

    SvaraRadera
  4. Nej... har du hört hans nya? Jag bara skakade på huvudet... han HAR gjort en hel del bra, men inte så pass så han kvalificerar sig för mig.

    SvaraRadera
  5. Men Christer. Nu pratar vi röster. THE VOICE. :P

    SvaraRadera
  6. Ja, jag vet det Bettanspättan, men jag tycker inte att Cornell passar in där! Sådetså.

    Uffe: Jag har ju Harvey, och Bon Scott som var ett STORT Harvey fan, tog både det ena och andra från honom. "The Jack" är Scotts variant av Harveys "Framed"! Dagens lektion är därmed slut.

    SvaraRadera
  7. Lille lillebror inte mer än tre äpplen hög :-)
    Kul att något av det vi lärt dig blivit kvar i livets ryggsäck. Men en sångare som jag tycker du fetglömt är Van Halens sångare David Lee Roth. Men listan kan ju blir ca en kilometrer lång på underbara röster. Din lista är en bra inledning på de första metrarna.
    Kramis

    SvaraRadera