fredag 25 september 2009

Läs en bok!

Tror det eller ej, jag läser faktiskt böcker också. Jag sitter inte fastklistrad vid teven eller datorn hela tiden, även om det skulle vara lätt att tro det. Nu är jag visserligen lika tråkig som med musiksmaken, med andra ord jag har väldigt svårt att förstå att det kan ha skrivit bra saker efter 1994. Dock så har jag rott ut i det litterära havet för att håva in mängder med nya fiskar som simmar omkring. Men handen på hjärtat så tror jag att det var John Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda som fick mig ta ut ny bäring. Inte nog med att det var en ny zombieroman, den var dessutom svensk, otäck och fruktansvärt bra!

Sen har det gått av bara farten, inte läser jag lika mycket som dottern som plöjer genom tresiffrigt antal böcker per år, men jag är inte långt efter. Det finns något fantastiskt med det skriva ordet. Inte bara det att vi kan läsa kärleksdikter som skrevs för väldigt länge sedan(se längst ner i inlägget) men även få inblick i andra personers fantasi som sätter ihop bokstäverna till ord, orden till meningar och meningarna till berättelser. Helt otroligt egentligen.

Då det var ett tag sedan jag gjorde en lista (och listor är väl roligt och hippt?) tänkte jag att jag ska tipsa om lite böcker och författare som åtminstone jag uppskattar en hel del. I ingen speciell ordning alls.

Conn Igguldens böcker om Djingis Kahn. Hittills har två delar av planerade tre släpps på svenska. Först ut var Stäppens krigare och nu finns även Bågens mästare på svenska. Välskrivet och även om Iggulden har laborerat lite med det historiska materialet är det fascinerande läsning om hur en liten stam på stäppen skapar det största imperiet någonsin.

Jan Ajvide LindqvistHanteringen av odöda, Låt den rätte komma in och Människohamn har välförtjänt fått stor medial uppmärksamhet och bra kritik. Svensk dramaskräck när den är som bäst.

H.P Lovecraft – Visserligen en gammal schablonklassiker då jag är hårdrockare och skräckfilmsfan, men nog tusan kunde Lovecraft beskriva världar och monster på ett febrigt, fantasifullt och medryckade sätt.

Clive Barker – Lysande brittisk författare, målare, regissör. Rekommenderas: Books of blood, The Hellbound Heart, The great and secret show, Weaveworld och Imajica. The Yattering and Jack och Sex, death and starshine från Books of blood är två noveller jag läst fler gånger än jag vågar erkänna.

The Python years 1969-1979 av Michael Palin – Roligt och intresseväckande om Monty Pythons 10 första år. Palin skriver lika varmt och roligt som hans reseskildringar.

Ställd av Susan Faludi - Boken är intressant, men beskrivningen av porrstjärnan TT Boy "I grund och botten är killen bara en livsuppehållande apparat för en penis" är värd bokens pris bara den.

All I need to know about filmmaking, I learned from the Toxic Avenger av Lloyd Kaufman. Helt klart den absolute roligaste boken jag läst I hela mitt liv. Om Lloyd filmer kunde vara en 10 del så rolig som denna bok, skulle de vara hur kul som helst. Boken är insiktsfull, sprängfylld med anekdoter och hysteriskt rolig. Rekommenderas även till alla som inte är Tromafans!

Just det.. här kommer en översättning av den gamla egyptiska dikten. 3000 år gammal… det skriva ordet är fantastiskt!

She is one girl, there is no one like her
She is more beautiful than any other.
Look, she is like a star goddess arising
at the beginning of a happy new year;
brilliantly white, bright skinned;
with beautiful eyes for looking,
with sweet lips for speaking;
she has not one phrase too many.
With a long neck and white breast,
her hair of genuine lapis lazuli;
her arm more brilliant than gold;
her fingers like lotus flowers,
with heavy buttocks and girt waist.
Her thighs offer her beauty,
with a brisk step she treads on ground.
She has captured my heart in her embrace.
She makes all men turn their necks
to look at her.
One looks at her passing by,
this one, the unique one.

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg. Böcker, läsa, jag gillar också det, men det går juh i vågor men har nu fått en bok i min hand som utlånaren sa att jag bara måste läsa. Den heter "Tusen strålande solar".

    Den utspelar sig i Afghanistan, handlar om en flicka som ska tvingas gifta sig med en 30 äldre år man...

    Vet redan nu att många tårar kommer att spillas.

    Tycker mycket om att läsa om olika annorlunda människoöden i andra kulturer.

    Tjip!

    SvaraRadera
  2. Wiwi: Läs även El chocko, som handlar om en svensk kille som hamnar i sydamerikanskt fängelse efter att ha försökt smugglat knark. Han ber inte om förståelse för sitt brott, då han erkänner att han var dum i huvudet som ens försökte. Intressant och svår att släppa från sig!

    SvaraRadera