torsdag 24 september 2009

Jobbmässa 2009

Jaha, då var man på plats ännu ett år på jobbmässan på Conventum. Fullt med utställare och massor med förväntansfulla besökare. Så långt är allt väl. Men något är ruttet i Danmark (eller på Conventum för att vara exakt), vad är det för slags jobbmässa egentligen? Av uppskattningsvis 50 utställare är majoriteten bemanningsföretag, varav jag kan utgå från att många besökare redan är anmälda hos (undertecknad inräknad), flertalet utbildningscenter (utbildning=bra,dock är ju inte skolan att jämföra med ett jobb.) och sedan några underliga "gör-det-själv" franchises. Vad gör Herbalife och Partylite på en sådan mässa? Inte är de speciellt seriösa och inte tusan kan det räknas som ett jobb? Pyramidfrancishes borde definitivt INTE få plats på en mässa som ska hjälpa människor ut i arbetslivet. Visst, "Fröken Andersson" som är 45 år och har varit sjukskriven länge kanske tror att sälja ljus eller annat krafs kan ge henne en fantastisk månadslön. Sanningen är nog snarare att dessa personer kommer att bli snuvade på både tid, pengar och livsdrömmar. En jobbmässa borde vara en chans för arbetstagare att få jobb, inte hoppas på drömmen om pengar genom moderna kvacksalvar företag. Kanske finns det de som tjänar pengar på det, men de är nog i minoritet.

Det är tuffa tider nu, och varslen haglar i backen likt Guds straff på Sverige för att vi röstade fram en moderat regering, och det vi som är arbetslösa behöver är riktig hjälp. Inte rökridåer. Jag menar, det finns idag en 140 jobb i Örebro ute på AFs hemsida, och vi är några fler som är arbetslösa i Örebro. Ska alla andra hoppa tillbaka till skolbänken, eller börja sälja Herbalife och Partylite? Det är knappast en lösning. På nästa jobbmässa (som jag hoppas att jag verkligen inte behöver besöka) hoppas jag att det finns mindre av "hopp" och mer verklighetsbaserade lösningar. Att arbetsplatser som behöver anställda ÄR på plats och bokar in intervjuer, att arrangörerna inte tar in pyramidföretag och att mässan kan visa realistiska alternativ till arbetslösheten. Det är inte realistiskt att de som inte får jobb och ska ta en utbildning istället, det blir till att dölja arbetslöshetssiffran under ett par år. När personerna sedan är utbildade, finns det då mer jobb? Visst, chansen till arbete kanske har ökat, men i många fall är kontentan bara en större studiestödsskuld.

Nej, låt arbetsgivarna veta att det finns bra alternativ som nystartsjobb, ge realistiska alternativ till de som söker jobb och satsa mer på att visa arbetsgivarna att det ÄR bättre med egna anställda än bemanningspersonal. Sverige har på några få år hamnat i samma otäcka fälla som t.ex. USA och England, och visar på en attityd gentemot arbetstagare att de är lätt utbytbara och att ingen behöver anställningsskydd. Detta sätt urholkar fackets makt och betydelse och riskerar att skapa en ny underklass av arbetare. Människor utan skyddsnät, rättigheter och trygghet. Och utan dessa tre saker kommer människor att må sämre, bli mer stressade över levnadssituationen, sjukskrivningar och psykiska sjukdomsdiagnoser kommer öka lavinartat. Det finns så mycket kompetens i samhället som inte tas till vara eller förvaltas.

Nu vet jag att det finns massor med personer som skriver bättre an vad jag gör, men jag är knappast en novis i skrivandets konst. Recensioner och artiklar om filmer har jag lätt för att skriva och kan till och med göra dem intressanta. Likt förbannat, trots min erfarenhet, får jag inte vara anmäld till kulturarbetsförmedlingen i Örebro. För att få vara med där måsta man vara praktiserande journalist, skådespelare, taskspelare… Hur som helst, jag skulle kunna skriva för vilken tidning som helst om film, men om jag inte får chansen att visa upp mig via AF är ju chansen mindre. Allt snack om att det bara är att fixa jobb själv stämmer inte alltid. Ibland kan det vara bra och till stor hjälp för oss arbetslösa om vi har uppbackning av myndigheter. Jag var på Öppna universitetet och hörde on validering av mina kunskaper, men trots löfte om att jag skulle få svar på VART jag kan skaffa det, har jag inte hört något. Visst, det är upp till mig också, men varför kan instanser kasta ur sig löften som inte uppehålls? Jag kan inte göra så, varför kan instanser som finns till för att HJÄLPA mig göra det då?

Nu ska jag skicka lite ansökningar till olika tidningar och se om jag får något napp.

5 kommentarer:

  1. Anonym10:57:00

    Så sant, så sant Christer!
    Den där jobbsökarmässan luktade ruttet. Mycket ruttet. Kanske dags för en insändare i Anushanda?

    SvaraRadera
  2. Anonym10:58:00

    Anonym är jag det...
    Uffe. Lyckades inte logga in...

    SvaraRadera
  3. Redan skickat kommentar till artikeln I NA. Den kom med och länk hit till bloggen. Det tycker jag var bra av NA!

    SvaraRadera
  4. Håller med dej Chrillo! Det var den klart sämsta mässa jag varit på! Kanonbra skrivet förresten. Tänkte själv skriva om fanskapet men du hann före...

    SvaraRadera
  5. Skrämmande! Vilka jobbar Egentligen på att Fru Svensson och Herr Arnesson ska få chansen till ett jobb en dag jag undrar???

    SvaraRadera