torsdag 27 augusti 2009

Slut på sommaren!


Det kunde varit värre...

Så där... då var ännu en sommar förpassad till arkivet. Det har gått alldeles för snabbt som vanligt, men så här i backspegeln har det varit en mycket bra sommar. En fin kombination av sol, värme och regniga dagar. Jag tror att de flesta i min närhet tycker ungefär likadant.

Jobbfronten är nuförtiden lika lätt som östfronten under andra världskriget. Det är krig om jobben och även om jag skickat iväg en hel massa ansökningar, är det bara ett fåtal som svarar att de åtminstone tagit emot min ansökan. I krig är allting tillåtet säger en del, men jag hörde på nyheterna i morse att unga personer har en förmåga att ljuga en hel del i deras jobbansökningar, vilket gör att arbetsgivaren snabbt blir besvikna på deras nyförvärv. Jag har varit ärlig i alla mina ansökningar, vilket gör att den lyckliga arbetsgivare som anställer mig kommer i alla fall få det som de anställt (note to self: ta bort swahili och gammal grekiska som språkkunskaper från CV).



Annars har en del tid gått till att se film och lyssna på musik. Ovanligt? Inte ett dugg. Det som är det fina med kråksången med en mer global värld är att det är lättare att se film som produceras i på andra ställen än i USA (även om jag personligen inte har några som helst problem med blockbusters), och några av de bästa jag sett i sommar har varit icke-amerikanska. Calvaire (a.k.a The ordeal) är en grymt underhållande fransk pärla om en sångare som får bilhaveri mitt i de djupa franska skogarna. Han får hjälp att ta sig till ett litet pensionat, där ägaren blir eld och lågor över att ha en kund. Han lovar till och med att laga bilen, bara om sångaren håller sig från att gå ner till byn. De är som han säger, lite ”underliga” där. En fantastiskt välspelad, rolig och hemsk film som håller en som åskådare klistrad vid skärmen. En liten cameo av Brigitte Lahaie som sjuksköterska gör inte filmen direkt sämre.



Atomik Cirkus är en annan fransk film som mer passar in i ”what-the-fuck” genren, är en underhållande liten film. Johnny Depps franska sångfågel Vanessa Paradis spelar huvudrollen som liten white trash sångerska i något som liknar frankrikes motsvarighet till amerikanska söders svampmarker, där hennes far desperat sätter upp talangjakt efter talangjakt så hennes dotter får stor exponering. Hennes talang kan mätas i riktiga Simon Calwell poäng, till skillnad från resten av rednecksen i byn. Det blir inte lättare då hennes gamla älskare bryter sig ut från fängelset för att återförenas med henne mot faders vilja och att en smärre invasion av glupska rymdvarelser bestämmer sig för att anlända samtidigt. En blandning av musikvideo, splatterfilm och komedi, med kitchiga prestationer av Jason Flemyng och Benoít (Man bites dog) Pooelvorde.



Yessirebob, he is!

Sen passade jag på att se Quentin Tarantinos nyaste mastodontfilm Inglourious Basterds. En sedvanligt trevlig Tarantinofilm, med massor, MASSOR med dialog. En stort plus till att fransmän, tyskar, engelsmän och amerikanare talar sina egna språk. Brad Pitt är självfallet mycket bra, men det är SS officeren Landa, som spelas av den österrikiske skådespelaren Christoph Waltz som stjäl hela filmen med en lysande rollprestation. Gillar men Tarantinos snabbpratande karaktärer och dessutom 70-tals exploitation krigsfilm, så är denna en perfekt film att fördriva ett par timmar med på bio. Ni andra som bara är lite nyfikna kan lika gärna se den på DVD.

Snacka skit om min film, och jag ska begrava dig i mitt formpressade solarium!
18 december har James Camerons nya film Avatar premiär. Efter ett grymt förhandsprat och massiv hemlighetsmakeri kring denna revolutionerande 3D film, släpptes trailern, plus att 3D biografer världen över visade 18 minuter från filmen den 21 augusti (Avatar-day). Men som med mycket blev stora mängder Sci-fi fans grymt besvikna på CGI effekterna (mest efter att ha tittat på trailern i deras pojkrum), har filmen blivit verbalt nerhackad. Men enligt Milbot som var och såg på 3D på bio, sa att det ser helt fantastiskt ut på stora duken. Jag tror inte att James Cameron kommer att göra någon besviken, även om CGI effekterna kanske inte är helt fotorealistiska och att en del karaktärer fortfarande befinner sig i uncanny valley. Se trailern och bedöm själva… men visst tusan ser det ut att vara ett maffigt actionäventyr!


http://www.apple.com/trailers/fox/avatar/teaserlarge.html

Passa på och inköp Jorn Landes nya album också.. Spirit Black! Mucho bra!

Over and out vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar