lördag 7 februari 2009

Första "helgen" på väldans länge!


Helg!
Jaha, då har jag klarat av den första veckan av min praktik. Det gick snabbt som tusan och jag hann till och med bli introducerad lite grann i AutoCads streckiga och förvirrande värld. En enkel bild UTAN en massa streck!

Livet "i mellan jobb" och myndigheters extremt korkade tankegångar
Det har varit lite märkligt att ge sig iväg på morgonen och inte ha hela dagen att slå dank på. Det är nämligen något som är lätt att vänja sig vid. Vissa rutiner måste ju finnas även om man är arbetslös, som att; hålla efter lägenheten, laga mat, söka jobb, försöka ta sig ut och promenera osv. Du vet, det är ju farligt att bara lägga sig ner och hoppas att arbeten ska bita en i rumpan. Fast även om det verkligen inte är kul att vara arbetslös, finns det något sympatiskt med attt kunna ta hand om saker i egen takt, och inte på en gång, eller under en kort rast. Dock så är det lätt att bli pacificerad och inget alls blir gjort under lång tid. Nu talar jag inte om mig själv bara för jag har verkligen försökt att hålla igång, men tack vara (på grund av menar jag) den fin-fina borgliga regering vi har, och de duktiga finanshajarna i Amerikatt så kommer många, många fler bli arbetslösa under detta år, och fler och fler människor kommer attt tappa fotfästet i tillvaron och förlora "sitt syfte" Hoppas att arbetsmarknaden kommer attt vända så att människor kan få jobba lite. Dessutom att alla korkade och stela regler om deltidsarbeten tas bort totalt, och att även de kan räknas som jobb. Nu jämställls deltidsarbetare med 60 åriga tjackhoror med AIDS från regeringen och det tycker jag är lite orättvist. Bättre jobba 80% än att vara 100% arbetslös kan man ju rent principiellt tycka. Men tydligen inte. Jaga deltidsarbetare, och om deras arbetsgivare inte kan erbjuda heltid, se då till att de säger upp sig. Vad för sjuk j¤(la småk¤kad pärmbärare kom på det?


Nåväl, jag känner mig full med entusiasm och jag känner mig betydligt piggare mentalt av att ha något att göra igen. Dessutom får man ju "helg" på köpet. Dagarna går inte bara i varandra, utan lördag och söndag är lediga. Då kommer möjligheten att riktigt dega ner sig utan att känna krav att saker och ting ska göras. Fuffa omkring i pyjamas länge och dricka otaliga koppar kaffe på raken. Spela lite spel, lyssna på bra musik och bara vara.


Konsten att bara vara eller hur många kanter har min hatt?
Det är en konst. Att bara vara. Det är något som jag varit extremt dålig på, men som jag har tränat mig i att kunna vara. Att bara vara. Det låter enkelt, men det är svårt. I dagens samhälle ska man ständigt vara uppkopplad, nåbar, presetera saker, kämpa mot dammråttor, diska, tvätta, laga mat, handla, se bra ut, umgås, städa... gör man allt det och lite till, då producerar man något, tillför något. Men varför är det så? Jag skriver inte att det är saker som INTE ska göras, därimot kanske man ibland behöver lägga sig i 30 minuter i sängen, utan bok, musik, film och bara stirra i taket. Låta tankarna vandra lite. Fundera på livet, dra sig till minnes personer man mött, saker man gjort, hur många kanter har en hatt?, eller låta hjärnan existera i ett vaccum och försöka urskilja mönster, ansikten och sånt i strukturen i taket. När gjorde du det senast? Gjorde du det dessutom med gott samvete? Den punkten har jag kommit till. Jag kan lägga mig ett tag och känna att det är helt ok. Skäms inte ens om jag efter ett tag slumrar in med katten på magen och sover en liten stund också. Det bästa med det är att det är precis som att man sätter laddningsbara batterier på laddning, även om de inte ser ut att prestera något i laddaren, är de fulla med kraft när de är klara i den. De har "bara varit" men kan driva många saker efter det. Så tror jag det är med oss människor med.
Sotis. Familjens okrönte kung i att "bara vara"

Vad är kontentan av denna skrivna tankegång?
Den första helgen på länge ska vårdas ömt. Definitivt med lite Last Guy (som jag inte spelat på lääänge), se någon ruskig film med mycket våld och blod (antagligen på egen hand, men det är ett offer jag få ta), läsa klart A heartshaped box, lyssna på Savatage. På måndag är det kurs och det skulle väl vara %¤#" om jag inte skulle kunna vara utvilad och fullladdad med energi nu när jag har en helg att göra det på. Och vet du?.... jag kanske inte alls gör något av det ovanstående.. kanske kommer jag bara vara... och njuuuuta!

3 kommentarer:

  1. Skön blogg, många bra tankar som är värda att tänkas på mer än en gång. Om alla tog sig en funderare på detta, än bättre, tog sig en liten stund "bara vara" skulle nog mycket se annorlunda ut i samhället. Det är så mycket som skapar en negativ stress "där ute" nu, och de som styr tycks inte haja varför. Där kan man snacka om gå omkring med hjärnan i vakum.

    Varför styr inte vi sverige, vi som vet hur allt borde vara??!

    SvaraRadera
  2. En hatt har med all säkerhet 8 kanter. Om inte fler. Men sällan färre. Hur jag vet detta? Jag har legat och funderat mycket på det hela.

    SvaraRadera
  3. Enligt den gamla sången har den tre kanter? Men de flesta hattar har ju ett runt brette, vilken borde vara en idikation på att de är runda och därmed inte har några kanter? Jävleigt el mystico?

    SvaraRadera